søndag den 6. februar 2011

Premiere

Efter nogen overvejelse - og inspiration - har jeg besluttet mig for at indtræde i det store kor af bloggere, der som det 21. århundredes radioamatører, deler ud af meninger, hit og påhit af både lødig, underlødig, tankevækkende eller til tider gruopvækkende og tæerkrummende karakter. Denne blog skal gøre reklame for litteratur og især lyrik.

Da det jo er en premiere, vil jeg dele et tidligt 90'er nummer med jer fra eget bagkatalog.
Et digt, der forsøger at sige noget om sprogets og lyrikkens væsen for både afsender og modtager, og som vel at mærke skrevet på et tidspunkt, da jeg og en hel del andre unge håbefulde var ubehjælpsomt påvirket af 80'erne - Michael Strunge især, Søren Ulrik Thomsen naturligvis og til dels Pia Tafdrup.
______________________________________


disse hovedløse eksperimenter
udført på randen af yesterday
sender ekkoer ud over det dybe
landskab af min pens visioner

200 meter til næste nat
de kolde lysårs vandring
dette koagulerende spotlight
himlen er enestående hvidt sår

              og virkeligheden
er sort som blæk


(fra antologien "20 under 30 til 90'erne", Hvedekorn/Borgens Forlag, 1991)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar