tirsdag den 15. februar 2011

Monolog mod en skaber

Tager tilløb til Pia Tafdrup. Varmer lige så stille og sindigt bloggen op til hendes ankomst. Hun dukker ikke op af sig selv, så jeg må tvinge hende frem. Jeg tager ufine metoder i brug og præsenterer sønnike. Så kan hun vel ikke nægte:
Philip Tafdrup (1979 - ? ). Lad os kalde ham digter – og fotograf. Lad os kalde ham menneske.

Jeg forestiller mig, at han har blandede følelser for, at mor altid sniger sig med på billedet, når han bliver præsenteret. Som en slags perspektivering eller i det mindste et kuriosum. Jeg har dog ikke spurgt ham, så det må stå for egen regning.

Flere må være helt lilla i ansigterne af misundelse over den debut, som Philip Tafdrup træder ind på lyrikscenen med. For det første skriver han – i min optik – nogle fine digte inspireret af et noget dystert sted, og for det andet komplementerer han sin lyrik med gode billeder. Altså en foto/lyrik-bog. En våd drøm i hænderne på en forlægger, hvis jeg var forlægger.

Sted: kirkegården Waverly, Sydney, Australien.
Tid: før – nu – og senere.
Personer: de døde, Philip Tafdrup og læseren.
Valg, der skal træffes: højre eller venstre? By eller ørken?

Der er ikke langt fra strandens synlige himmel og det opmærksomme hav til junglen med sine udefinerbare lyde og mørke faldgruber. Der er ikke langt fra kirke til kro. Ikke langt fra tilværelsen til fravær, glemsel og død.
Her zoomer Philip Tafdrup ind. Nøgternt og lidt tilbagelænet, men med fine overtoner – og et stort mod. Ikke kun poetisk, men også i forhold til sin udgivelse: en hybrid af foto og lyrik. Det er set før, men det gør ikke nødvendigvis udfordringen mindre: færre kombattanter ----> hårdere indbyrdes konkurrence.

Et er dog sikkert her i dønningerne af Valentines Day: CAT LOVES SEAN

Flere af digtene omtaler “Charlie”. Det er et navn, der minder mig lidt om “John Doe”, og begge rigtig meget om “GI Joe”, og måske noget med Søren Brun. Her er det sidste Charlie-digt i samlingen:

Jeg savner dig, Charlie
selvom jeg aldrig har kendt dig
           hvor underligt er det ikke?


Det handler altså (måske) om længsel og samhørighed; og sprog og forgængelighed:

Selv ord hugget i sten forsvinder langsomt
i den rå havluft
og du venter stadig
Florence A. Taylor (20 år, †15. apr. 1930)
på barnet der ville springe ned
og rette ved blomsten på din kiste


Titeldigtet?

Uden for kirkegården
har nogen ridset deres navne i fortovets våde cement
Cat loves Sean
andre har tilføjet et suck

ikke langt væk
40.000 år gamle indgraveringer fra aboriginals
i klipperne på golfbanen nordøst for Bondi Beach
på den anden side af muren
uendelige rækker af mindesmærker
der påberåber en
mening
en gud
noget
bare et eller andet
andet
end menneskets monolog
mod en skaber


Fra CAT LOVES SEAN: philip tafdrup, forlaget spring, 2010

Ingen kommentarer:

Send en kommentar